dinsdag 10 november 2009

zwarte bladzijde


Het boeiende aan mijn vak is dat ik aan alles mag snuffelen. Een educator is immers bij elke tentoonstelling betrokken.
Vandaag verdiep ik me voor een lesprogramma bij Geen Zee te Hoog in de slavernij. Geen Zee te Hoog behandelt de 50 belangrijkste momenten uit onze maritieme geschiedenis. De Maritieme Canon dus eigenlijk. De Canon is tamelijk confronterend en behandelt niet alleen hoogtepunten als Michiel de Ruiter, de VOC en de Rotterdamse haven. Nee, Hollandsch Glorie komt zeker aan bod, maar ook de minder aangename kanten van ons verleden. De slavenhandel bijvoorbeeld. Van de 12 miljoen slaven die uit Afrika werden weggevoerd richting Amerika, werden er 550.000 door Nederlanders verscheept. Gemiddeld werden 300 slaven in een fregat gepropt, waarvan 17% de overtocht, die drie maanden duurde, niet overleefde. Daar word je als educator wel even stil van. Tegelijkertijd besef ik hoe belangrijk het is dat moderne kinderen weten dat dit gebeurd is. Ook deze zwarte bladzijde moet ik voor ze openvouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten