Je ooit afgevraagd wat al die mensen die in een museum werken nu de hele dag doen? In 'De educator vertelt' laat educator Robert van Herk zien wat hem dagelijks boeit en bezig houdt, welke interessante mensen hij ontmoet, welke leuke ideeën spontaan leiden tot nieuwe projecten en vooral wat er nu gebeurt achter de schermen van het Maritiem Museum Rotterdam.
vrijdag 4 december 2009
Almachtig of roodharig?
Tja, hoe kom je aan een geloofwaardige naam voor een Bataafse en een Cananefaatse jongen? Als educator moet je soms verrassende zaken achterhalen. Gelukkig kunnen we aankloppen bij onze eigen conservators en als zij het niet weten – het zijn ook maar mensen – dan kennen zij vaak weer specialisten die je verder kunnen helpen. Zo kom ik terecht bij Jasper de Bruin, de Romeinen-specialist van de Faculteit der Archeologie aan de Universiteit van Leiden.
“Hmm, eigenlijk zijn er nauwelijks namen overgeleverd.”, vertelt hij aan de telefoon: “De Bataven en Cananefaten die ons bekend zijn, hadden Romeinse namen aangenomen.”
Lastig.
De inheemse namen heb ik nodig om onze Maritieme Canon tot leven te wekken. Twee Romeinse onderwerpen krijgen een plekje in het bijbehorende lesmateriaal: de gracht van veldheer Corbulo en de Rijn als Romeinse rijksgrens. Kinderen uit die tijd wil ik als ooggetuige opvoeren, maar dan moet natuurlijk wel alles kloppen.
“Ik ben achter twee Germaanse mannennamen gekomen.”, mailt Jasper later terug: “Alimahus (almachtige) en Rautio (roodharige)”. Die eerste naam lijkt me wat grotesk voor een Bataafs jongetje, maar de laatste is goed bruikbaar. De Cananefaatse jongen dopen we uiteindelijk Lem, naar de vroegmiddeleeuwse stichter van Haarlem. Bij gebrek aan beter, maar waarschijnlijk dicht bij de waarheid.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ondanks de weinige reacties, zullen er waarschijnlijk veel bezoekers je blog lezen, keep it up!
BeantwoordenVerwijderengroet,
Joost