dinsdag 29 maart 2011

Aan het plafond genageld


Wat doet een educator zoal?
Goeie vraag.
Mijn vader heb ik dat nooit echt duidelijk kunnen maken. Het valt ook niet mee: een zoon met twee linkerhanden als je zelf begenadigd automonteur bent. Gelukkig heb ik de afgelopen twee weken, dankzij de opbouw van Yin en Jan, taken verricht die dichter bij zijn belevingswereld staan. Ik ben namelijk heel technisch bezig geweest en heb de geheimen van de tacker doorgrond. Mijn taak was om in het paviljoen over culturele uitwisseling, allerlei alledaagse gebruiksvoorwerpen aan het plafond te bevestigen. Voorwerpen waarvan de Nederlander allang niet meer beseft dat ze uit China stammen en de Chinees niet meer weet dat ze uit het westen komen. Klokken, tennisrackets en luiers uit Europa bijvoorbeeld, en een theeservies, domino en speelkaarten uit China. Met goeie lijm en een tacker kwam ik een heel eind. Ik ben vooral trots op de barokke witte bruidsjurk – een inmiddels door de Chinezen geadopteerd Westers kledingstuk - dat ik rücksichtslos aan het plafond heb genageld. Ben benieuwd wat mijn vader ervan vindt.
Morgen wacht een nieuwe uitdaging. Een esthetische gril van onze vormgevers heeft bepaald dat we een ander paviljoen - over onze eerste reizen naar China - gaan bekleden met theezakjes. Zo’n 4.000. Die ga ik tacken want daar ben ik nu goed in. Samen met de projectleider en de conservator overigens. Dan weet u meteen wat deze collega's zoal uitvoeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten