donderdag 13 februari 2014

"Alle mannen lijken op jou"



In mijn laatste blog schreef ik over de jongens van het Scheepvaart en Transport College die Sex & The Sea bezochten (en zodoende hun afkeer voor musea van zich afschudden). Afgelopen maand verwelkomden we een nieuw slag pubers. Ruim 250 jongens en meiden van het  Grafisch Lyceum en het Calvijn Maarten Luther College.
Ondanks de positieve ervaringen met het Scheepvaart en Transport College hield ik wederom mijn hart vast. We serveren immers een gezonde dosis maritieme schuttingtaal gevat in expliciete beelden, en tussen de nieuwe lichting scholieren zaten ongetwijfeld leerlingen van allochtone afkomst. Zouden zij aanstoot nemen aan de inhoud van Sex & The Sea?
Aan de voorbereiding kon het in ieder geval niet liggen. Samen met de SKVR (Stichting Kunst Voor Rotterdammers) dachten we een les uit waarbij de tentoonstelling zorgt voor ondeugende inspiratie en docenten van de SKVR voor literaire bestuiving. We besloten de jongens van de meiden te scheiden en elke groep een eigen leerkracht mee te geven. Said el Haji nam de heren onder zijn hoede en Ludette Erbakany de dames. In het kort kwam het hier op neer: eerst ondergedompeld worden in Sex & The Sea en daarna flessenpost schrijven aan een fictieve geliefde. Van te voren hadden we de leerkrachten van beide scholen uitgebreid gebrieft, opdat ze beseften wat hun leerlingen bij een bezoek aan Sex & The Sea te wachten stond.
Spannend dus. 
Maar waarom eigenlijk? Wederom had ik me voor niets druk gemaakt. Said en Ludette deden het fantastisch; de scholieren waren geboeid en enthousiast en schreven mooie brieven:

Aller allerliefste,

Acht maanden ben je al weg. Acht héle lange maanden. Ik droom elke nacht over de dag dat je terugkomt. Bij elke man die ik tegenkom denk ik aan jou. Hoe lief je bent en hoe stoer. Alle mannen lijken op jou.

De baby is een half jaar geleden geboren. Hij is prachtig, precies zijn vader!

Sorry voor de vlekken op deze brief mijn liefste, die zijn van mijn tranen om jou…

Aldus een scholiere van het Calvijn Maarten Luther. 
Pubers en Sex & The Sea blijken telkens een ijzersterke combinatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten