donderdag 17 november 2011

Spacy bobbels en hightech welvingen



Het valt niet mee om bij te blijven als eenvoudig educator. Voor je het weet beland je in een bespreking waarbij de buitenaardse vaktermen je om de oren vliegen. Dat overkwam me vorige week in Utrecht, toen ik samen met onze twee projectleidsters, op werkbezoek was bij de creatieve geesten van Bureau Tinker, de ontwerpers van de nieuwe kindertentoonstelling over Professor Plons.
We stonden lange tijd stil bij het speelschip van de professor dat aanvankelijk door Tinker ingestoken was als een soort Jules-Verne-achtige fantasieschuit. Dit ontwerp hadden we getoetst bij de doelgroep - kinderen van de Rotterdamse basisschool De Margriet - maar de reacties waren niet erg enthousiast. Het schip moest moderner, vonden de kids; Professor Plons is immers zelf ook modern. "Met robotarmen en computers!", gaf een jongetje nog mee. Tinker reageerde met een nieuw ontwerp, vol spacy bobbels en hightech welvingen, maar ook daar aarzelden we nog over.
"Heb ik me teveel laten sturen door James Bond?", twijfelde ontwerper Paul hardop.
Tot dat punt kon ik de discussie goed volgen, maar toen zette projectleidster Patricia in: "Die Zaha-Hadid-achtige blobs krijgen we toch nooit goed voor elkaar?"
Zaha-Hadid?
Ik had geen idee wie of wat Patricia bedoelde. In zo'n geval is het zaak je gezicht in de plooi te houden en begrijpend te knikken.
Dat lukte.
Uit zijn reactie bleek dat Tinker-directeur Erik beter op de hoogte was: "Zei je nu Zaha Hadid? Waar hebben we het over? Dit zijn toch gewoon gaten in een formica-wandje!"
Blijkbaar was Zaha Hadid een vormgever, zoveel was me nu wel duidelijk. Ik zou het later nog wel even googlen. De rest van de bespreking stoomde gelukkig voort op mijn niveau: "De reden dat ik dit kastje cardanisch heb opgehangen," vervolgde Paul, "is dat je er een schop tegenaan kan geven en dat alles dan omvalt." Daar kon ik inkomen. Terug naar de essentie: of er nog wat lol te beleven valt in de nieuwe Plons...


PS: Zaha Hadid is een Britse architecte van Iraakse afkomst die uitblinkt in bizarre amorfe ontwerpen. Wist je dat niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten