vrijdag 27 januari 2012

De ontdekking van het Coolhaveneiland


Had ik al eens verteld wat een leuke baan ik heb? Soms mogen we zelfs luchten. Eergisteren nog, toen ik samen met Esther Gernette, de cultuurscout van Delfshaven, en Gudrun Feldkamp, de projectleider van de Museumstraat, een bezoek bracht aan de wijk Coolhaven. Bij de fans van Jules Deelder beter bekend als Cool-heaven.
“Coolhaven is een veel betere plek voor de Museumstraat dan die hippe Graaf Florisstraat van jullie”, vond Esther: “Op het Coolhaveneiland bereik je tenminste een nieuw publiek.”
“Ook handig als je aanvullende subsidiepotjes wilt aanspreken”, wist Gudrun.
Ik liet me graag overtuigen, want het project de Museumstraat is inderdaad bedoeld om nieuwe publieksgroepen aan te spreken. Vijf Rotterdamse musea zullen in april in vier uiteenlopende wijken opduiken en daar, in vijf huiskamers, hun ding doen: mooie objecten laten zien en er inspirerende verhalen bij vertellen.
Wij dus op de fiets richting Coolhaven. Een eiland dat ik eigenlijk vooral uit de verte ken, vanaf de overkant, als ik over de Rochussenstraat fiets.
“Ken je dit plekje al?”, vroeg Esther, direct nadat we via de Parksluizen op het eiland waren aangekomen. Ze ging ons dapper voor en daalde met haar fiets een dijkje af. “Parkstrand” meldde een bord. We belandden in een surrealistische oase; een soort zomerse herinnering aan Hoek van Holland, met duinbegroeiing, houten zitjes, een lange glijbaan en een klein paviljoen. De Coolhaven fungeerde als zee.
“Verrassend, dat Coolhaven”, zei ik verbaasd.
Gudrun vond dat ook.
Esther wist het allang.
Na het Parkstrand bekeken we de huizen aan de Coolhavenkade, de Havenstraat en de Willem Buytewechstraat. Esther toonde zich een enthousiaste gids: “Hier ken ik twee dames die vrijwilliger zijn bij het Parkstrand. Die willen hun huis vast wel openstellen.”
"Volgens mij woont hier een enthousiaste vrijwilligster uit Diergaarde Blijdorp”, herinnerde ik me. En Gudrun kende vooral allerlei creatievelingen die op Coolhaven resideerden.
Na een uurtje rondfietsen concludeerden we gedrieën dat het Coolhaveneiland inderdaad de ideale, locatie is voor de Museumstraat. En dan met name de Coolhavenkade. Nu nog de bewoners verleiden om voor gastheer te spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten