vrijdag 3 februari 2012

Goedbedoelde rotzooi


Van mij hoeft het niet zo nodig. Van die vitrines met een gezellige potpourri aan alledaagse spullen die het thema van een tentoonstelling illustreren. We hebben zoiets op "Geen Zee te Hoog" - een portrettengalerij met matrozen - en we hadden het vorig jaar bij “Fashion Ahoy”; vijf meter vitrine vol verwijzingen naar maritieme mode in de vorm van Peppie en Kokkie, parfumflesjes van Jean Paul Gaultier, de bijbehorende homo-erotische affiches, een knalgele onderbroek van de Zeeman, platenhoezen met matrozen, boeken, speelgoed, noem maar op.
Persoonlijk vind ik het thematisch relevante ruis, waar ik doorgaans aan voorbij loop. Toch is er een doelgroep voor dit soort uitstallingen en die bedienen we natuurlijk met plezier. Het museum is immers niet alleen bedoeld voor sceptische mannen van middelbare leeftijd die het allemaal wel denken te weten.
Mannen als ik.
Wat ik er ook van mag vinden, het verzamelen van zo’n diversiteit aan materialen is geen sinecure en levert grappige taferelen op. Meestal zorgt collega Anja voor alle spulletjes, waardoor, als de deadline nadert, haar bureau bedolven raakt onder associatieve prullaria. Die bemachtigt ze door haar omvangrijke netwerk aan te spreken, de huisraad van collega’s te plunderen of gewoon door uitgebreid op Marktplaats te shoppen. Geen object zo vreemd of ze weet het te achterhalen.
Ook bij “Echte Piraten!” (vanaf 24 maart geopend) is het raak. In deze tentoonstelling komen de nodige (of, in mijn geval, onnodige) kijkdoosjes die de vele clichés rondom pirateneilanden illustreren; met stripboeken, filmposters, speelgoed… de hele santenkraam. Vandaar bijgevoegde foto. U ziet hoe educator Hanneke en marketeer Marijke zich verkneukelen over het playmobiel-pirateneiland dat net is binnengekomen.
Nou, doe mij maar echte objecten.
Natuurlijk heb ik collegiaal mijn reserves voor me gehouden. Wel was ik blij toen de dames na enige tijd het kantoor verlieten. Kon ik eindelijk zelf spelen met de poppetjes. Vroeger had ik namelijk ook zo’n soort playmobiel-piratenschip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten