Je ooit afgevraagd wat al die mensen die in een museum werken nu de hele dag doen? In 'De educator vertelt' laat educator Robert van Herk zien wat hem dagelijks boeit en bezig houdt, welke interessante mensen hij ontmoet, welke leuke ideeën spontaan leiden tot nieuwe projecten en vooral wat er nu gebeurt achter de schermen van het Maritiem Museum Rotterdam.
vrijdag 22 januari 2010
Streep door de strenge filosoof
Deze week hadden collega Hanneke en ik een ontmoeting met een filosoof, althans iemand die zich bezig houdt met het filosoferen met kinderen. Mijn vooroordelen speelden weer eens op. Ik verwachtte een strenge, pezige heer uit de school van Pythagoras, met onverzorgde baard en wilde haren. Niets was minder waar: Marja van Rossum bleek een leuke, gevatte dame met pretoogjes. Ze woont ook niet ergens in een kuil in de Sinai, maar in een – zoals ze zelf zegt – “poppenhuisje” aan een Delftse gracht.
Het mag duidelijk zijn. Mijn beeld van de ascetische filosoof die zijn genialiteit paart aan een overdosis wereldvreemd autisme, kan na deze ontmoeting voorgoed op de helling. Marja bezoekt scholen in het hele land en leert kinderen creatief en analytisch te denken. Gewoon met alledaagse thema’s. Op slimme, want speelse, wijze zet ze kinderen van uiteenlopende leeftijden op een ander denkspoor. Ook in musea kun je daarmee aan de slag en scholen hebben daar behoefte aan. Voor Kröller-Müller ontwikkelde Marja bijvoorbeeld samen met educator Herman Tibosch de lessen Filosoferen met Natuur, Filosoferen met Beelden en Filosoferen met Schilderijen.
Kortom, Marja bleek een heel inspirerende persoonlijkheid die ons met haar wapenfeiten wist te enthousiasmeren. En waarom ook niet? Je kunt overal filosoferen? Dus ook in het Maritiem Museum. Over Rotterdam, verre reizen, scheepsnamen, havens, gezonken schepen, zeekaarten…
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten