vrijdag 29 januari 2010

Jonge goden (1)


Als je ouder bent dan veertig…

Of nee, dat wordt te pijnlijk, die leeftijd heb ik zelf bereikt…

Opnieuw…

Als je ouder bent dan vijftig, kun je dit blog beter overslaan. Het gaat namelijk over leeftijd. Zelf ben ik nog niet zo lang werkzaam in de museumwereld, maar een ding valt me op: de fixatie op de jeugd. Musea bedenken de gekste dingen om de aandacht van jongeren te vangen. We twitteren, facebooken, hyven en bloggen dat het een aard heeft. Exposities moeten interactief zijn, propvol multimedia zitten en vooral niet te diep gaan. En – echt waar – de persfoto’s die we rondsturen bevatten bij voorkeur jonge mooie mensen, want stel je eens voor dat iemand ontdekt dat ook senioren onze musea bezoeken…

Typisch.

Afgelopen vrijdag volgde ik de eerste aflevering van de cursus Maritieme Geschiedenis van Nederland. Conservator Wouter Heijveld gaf in de Zadkine Zaal een boeiende presentatie over de ontwikkelingen in de scheepvaart sinds 1800. Dit soort cursussen is nieuw voor ons, maar blijkt een schot in de roos. De zaal was goed gevuld en het gehoor hing aan Wouters lippen. Saillant detail: het waren allemaal heren – en één dame – op leeftijd. Stom genoeg was mijn eerste gedachte: “Hoe zorgen we ervoor dat ook jonge mensen op deze cursus intekenen?”

Kennelijk heb ik nu ook een flinke jongeren-fixatie opgelopen!

Gelukkig komen aanstaande dinsdag alle educators van de Rotterdamse musea bij elkaar om te praten over musea en senioren. Erg belangrijk. Ouderen zijn onze trouwste en meest dankbare doelgroep. Waarom schamen we ons eigenlijk voor ze?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten