donderdag 18 februari 2010

Slechts 3.000 jaar oud


Opeens stond ik gisteren oog in oog met de oudste boot ter wereld; kwestie van slechte voorbereiding. Samen met projectleider Lucie Kuipers en marketeer Judith Freijser bezochten we het Drents Museum in Assen. Dat museum - aan de rand van de ons bekende wereld - had immers twee jaar geleden een ongelooflijk succesvolle China-tentoonstelling. Go China! trok maarliefst 354.105 bezoekers. Dat had natuurlijk alles te maken met de veertien onweerstaanbare manshoge soldaten uit het terracotta leger van Xi'An, maar ook met een uitstekende projectplanning. En aangezien wij volgend jaar ook een expositie over China openen, leek het ons aardig de kunst af te kijken bij de Drentse collega's. We werden hartelijk ontvangen door Ellen ter Hofstede en Else Gerritsen en raakten prompt geïnspireerd.

Na afloop van het gesprek gunden we ons nog een kijkje in het museum... en daar gebeurde het dus. Daar werd ik overrompeld door de kano van Pesse, een 10.000 jaar oude boomstamkano. Toevallig had ik hem onlangs nog aangehaald in het lesmateriaal over onze eigen (fragment van een) boomstamkano. Ik wist dat 's werelds oudste vaartuig in Drente was opgegraven, maar had geen idee dat hij zich in het Drents Museum ophield. 10.000 jaar oud! Mind you, daar is onze 3.000 jaar oude kano een jonkie bij. Respect!

Het is dat de trein richting beschaving wachtte, anders had ik nu nog in Assen staan kwijlen.


(bovenstaande foto komt overigens van www.cultuurwijzer.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten