zondag 28 maart 2010

Good old De Ruyter


Deze week was het zover: de proefles voor Ranking History vond plaats. De veronderstelling dat kinderen geschiedenis meer zullen waarderen als ze zelf hun favoriete onderwerp mogen uitkiezen, bleek gelukkig te kloppen.
Bedoeling van Ranking History is dat de kids een top 3 kiezen uit een shortlist van 20 maritieme onderwerpen (alle te zien in onze expositie Geen Zee te Hoog) en deze drie keuzes onderbouwen met een jury-rapport. Vervolgens verdedigen de kinderen klassikaal hun keuze. Aan het eind van Ranking History verlaat de klas het museum met een eigen maritieme top 20 .
De kinderen mogen hun top 3 dus geheel naar eigen smaak uitkiezen. Gewoon op gevoel. Tijdens de proefles bleken de kinderen om heel onverwachte redenen tot hun keuze te komen:

- Frenk (11) koos voor de Holland-Amerika Lijn omdat zijn opa ooit voor deze rederij had gewerkt

- Tom Romeyn (11) stemde - omwille van zijn achternaam - op de Romeinse godin Nehalennia

- En twee meiden (beiden 12) kozen simpelweg voor De Boeg – het gedenkteken voor koopvaardijopvarenden die in WO II omkwamen – omdat ze het zo’n mooi monument vonden

Tamelijk verrassende motieven en niet altijd even relevant. Toch bleek deze keuzevrijheid effect te sorteren. Om hun top 3 te jureren maakten de kinderen fanatiek gebruik van de geboden achtergrondinformatie. Sterker nog, ze konden in het afsluitende debat vol vuur over het historisch belang van hun onderwerp vertellen. Wat wil een educator nog meer?

O ja, en weet je wie uiteindelijk de meeste stemmen trok? Good old Michiel de Ruyter.

Dat was dan weer minder verrassend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten