vrijdag 4 juni 2010

Onwillige scheepshond


Afgelopen woensdag moest ik naar Sjaak. Sjaak de Scheepshond.
Sjaak is het leidfiguurtje in een nieuwe les voor groep 1 tot en met 4 en gaat figureren in een prentenboek waarin terloops allerlei maritieme begrippen worden geïntroduceerd. In zo’n geval kun je een illustrator vragen om een geheel nieuwe Sjaak uit te tekenen, maar het is natuurlijk veel leuker als Sjaak ook echt bestaat.
En dat doet-ie.
Ik kwam Sjaak tegen tijdens een wandeling langs de Vlaardingse haven. Hij blafte me toe vanaf een oude zeillogger. Via de havenmeester kwam ik in contact met Sascha, Sjaaks baasje.
“Sjaak is een teefje en ze heet Esin”, vertelde ze toen ik haar opbelde.
“O dat geeft niks. Ze ziet er leuk uit en jullie schip past ook mooi in het verhaal”, stelde ik haar gerust.
Daarna maakten we een afspraak om Sjaak te fotograferen. Dat vond Sascha natuurlijk erg leuk.

Ik wist illustrator Michiel Moormann te strikken voor de fotografie. Het leuke aan zijn stijl is namelijk dat hij werkt met plak- en knipcollages van gefotografeerde en getekende elementen.
Perfect voor onze "echte" Sjaak.
Op de fiets togen we naar Vlaardingen. De fotosessie werd een amusante beproeving. Sjaak blaft altijd stoer naar mensen op de kade, maar bleek als de dood voor fototoestellen. Vandaar dat hij zich ietwat onprofessioneel opstelde. Zei Sascha “Lig!” dan ging Sjaak staan. Bij “Zit!” draaide hij zich snel om. En “Hier!” werd opgevat als “Ga!”. Gelukkig liet Sjaak zich uiteindelijk lijmen met plakjes worst, waarna het toch nog een geslaagde fotosessie werd.

Hou dit blog vooral in de gaten; zodra de eerste illustraties van Sjaak gereed zijn, zal ik ze posten. Bovenstaande foto maakte ik zelf tijdens mijn eerste ontmoeting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten