vrijdag 20 augustus 2010

Voer voor techneuten


In mijn vorige blog beschreef ik de worsteling van een educator om technische onderwerpen begrijpelijk te houden voor een groot publiek. De tentoonstelling “Vloeiende Lijnen” over technische scheepstekeningen was de aanleiding, maar grappig genoeg bevat deze expositie ook een totaal andere uitdaging. We sleutelen momenteel namelijk aan een bijpassende techneutenlijn voor fijnproevers. Deze bèta-bezoekers worden straks bediend met de Expert Teaser, een informatieblad op het formaat van een technische tekening met allerlei diepgravende informatie. Een uitdaging van een geheel andere orde.
Ook hierbij werk ik nauw samen met gastconservator Gerbrand Moeyes. Dit keer proberen we zijn vakkennis echter niet te versimpelen, maar stellen we een heuse hersenkraker samen. Zomaar een fragment:

“Die verhouding bepaalt scheepsbouwmeester Van Zwijndrecht met een grafische methode, die wiskundig neerkomt op het meer of minder transformeren van een zogenaamde sinusoïde.”

Pittige kost. Ik moet bekennen dat ook ik regelmatig de draad kwijt ben. Geen probleem zou je zeggen, want ik ben immers geen techneut, maar stiekem hopen we dat ook intelligente mensen die meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in geschiedenis, de Expert Teaser onder de knie krijgen. Toch wel een doelgroep waarmee ik me graag identificeer.

Gelukkig is Gerbrand onvermoeibaar. Als hij me weer eens een tekst voorlegt, mijn hersenen overuren maken om zijn uitleg te doorgronden en een schaapachtige blik verraadt dat het niet erg wil lukken, zegt hij meestal geduldig:

“Zal ik er een tekeningetje bij maken?”

Vaak valt het kwartje dan vanzelf. Hopelijk straks ook bij u.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten