vrijdag 27 augustus 2010

Kudde bizons


Laatst was ik terug bij mijn oude werkgever, Diergaarde Blijdorp. Het team van de tentoonstelling Beesten aan Boord kreeg een enthousiaste rondleiding door een regenachtige dierentuin. Goed voor de teambuilding natuurlijk, en voor mij een excuus om ’s lekker nostalgie te happen.
Toch viel een ding me tegen: veel educatieve uitingen in de Diergaarde ogen sleets, zeker als je het vergelijkt met het Maritiem Museum. Begrijp me goed, Blijdorp heeft uitstekende interactieve uitingen en een zeer creatieve afdeling Educatie, maar die middag leek het net of op sommige plekken een kudde bizons was gepasseerd. Dat klinkt negatief, maar is goed te verklaren.
Blijdorp met het Maritiem Museum vergelijken, neigt natuurlijk naar de bekende appels en peren. Het grootste verschil zit ‘m niet in de creativiteit of kwaliteit van de educatie – dat zit wel snor in de Diergaarde – nee, het zit ‘m vooral in de gebruiksdruk. Reken maar uit: ons museum ontvangt jaarlijks 120.000 bezoekers en Diergaarde Blijdorp 1.500.000. Meer dan twaalf keer zoveel! Onze exposities staan gemiddeld een jaar, in Blijdorp is tien jaar gangbaar. Oftewel: een willekeurig educatief spel in de dierentuin kan door 15.000.000 bezoekers worden gebruikt (10 x 1,5 miljoen) en daarmee is de gebruiksdruk een factor 120 (!) hoger dan bij ons. Daar komt nog bij dat bij ons alle educatie veilig binnen staat en dat wij gastheren en –vrouwen hebben rondlopen die er streng (doch vriendelijk) op toezien dat onze bezoekers zich keurig gedragen.
Ja zeg, zo kan Blijdorp het ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten