vrijdag 15 oktober 2010

Dolle Dwaze Avond



Fashion Ahoy! zorgt voor verrassingen. Neem nu afgelopen zaterdagavond, ons museum werd toen overlopen door een enthousiaste meute vrouwen, allen gelokt door de koopjes die de Mode Marché – een evenement gekoppeld aan Fashion Ahoy! - te bieden had. Is dat verrassend? Zeker! Kijk maar eens goed naar bijgevoegde foto’s. Zie hoe onze trots, het vijfhonderd jaar oude Mataro-model, de concurrentieslag verliest van een scherp afgeprijsd haute couture jurkje. En kijk eens naar de bovenste foto: tientallen dames (en een sporadische heer) in tentoonstelling Geen Zee te Hoog en niemand - maar dan ook niemand - die de objecten in de vitrines een blik waardig gunt. De koopjesbeluste bezoeksters hadden het uitstekend naar hun zin, maar of ze ook iets meekregen van ons museum?

Toch zit dat wel snor, geloof ik. Deze week las ik een blog waarin een dame het ongeveer als volgt verwoordde: “Ik ben niet geïnteresseerd in hoeveel duizend kilo aardappelen de VOC in de Gouden Eeuw naar Azië vervoerde, dus het Maritiem Museum heb ik nooit bezocht, maar de tentoonstelling Fashion Ahoy! kan ik echt aanraden.” De teneur van het blogje was dat de schrijfster - gelokt door onze modetentoonstelling - aangenaam verrast was door ons museum: ze roemde de afwisselende exposities, de moderne vormgeving, dat soort zaken. En inderdaad, op de vloer bij Fashion Ahoy! signaleren we inmiddels veel meer vrouwen dan we gewend zijn.

Uit marktonderzoek blijkt dat het MMR vooral wordt gezien als een mannenmuseum, maar kennelijk is de mode-insteek een succesvolle manier om een nieuwe, voorheen onwillige, doelgroep met ons kennis te laten maken. Misschien dat zelfs een avondje shoppen tijdens de jaarlijkse Mode Marché - ondanks alle afleidende aanbiedingen, koopjes en buitenkansjes - bijdraagt aan een vrouwelijker imago.

Dat zou toch enig zijn?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten